Segarahvatantsurühma „Pärilised“ tegus suvi

2012. aasta suvi jääb „Päriliste“ ajalukku tõelise tantsu-suvena.

2. juunil osalesime Viljandi maakonna laulu- ja tantsupeol “130 aastat Viljandimaa rahvapidusid.“ Kuna seekord ilmaga ei vedanud, siis saime sellel päeva jooksul tunda nii „vett kui vilet“. Üheskoos harjutamised algasid juba hommikul ning proovid vaheldusid vihmahoogudega. Peoplatsile Viljandi lauluväljakul liikusid tantsijad ja lauljad üheskoos läbi linna kulgenud rongkäigus. „Pärilised“ tegid kaasa kahes tantsublokis – Liikumine 20. sajandi esimesest poolest – Ernst Idla liikumissüsteem ning Tantsud 20. sajandi teisest poolest – nõukogude aja autorilooming. Idla võimlemiskava ajal sadas juba väga tugevalt vihma ning meie valged T-särgid ja maikad ning mustad seelikud ja poiste lühikesed püksid tilkusid vihmast juba enne lavale jõudmist. Samas oli vahva see, et vihm ja tugev tuul ei heidutanud ei publikut ega tantsijaid. Pigem oli tegemist peo kulminatsiooniga, millest nii pealtvaatajad kui esinejad said suurepärase emotsiooni. Teiseks lavale tuleku ajaks olime jälle rahvariietes ning vihm andis ka järele. Tantsisime „Heinal“ ja „Ma kõndisin vainul“. Peo lõpuks kõlas ühendkoori esituses „Iidne linn“, millele kõik rahvatantsijad oma liikumisega tausta lõid. Vaatamata vihmale oli elamusterohke pidu!

„Pärilised“ esindasid Pärsti valda 9. juunil 2012 toimunud II Mulgi Peol Tõrvas. Kokku osales peol 91 laulu- ja tantsukollektiivi üle terve Mulgimaa, lasteaialastest memmedeni. Peo ettevalmistusi alustasime juba talvel proovisaalis. Peopäeval alustasime kava kokkuharjutamist juba varahommikul ja pääjuht Valdeko Kalamehe suuniseid järgides kulus selleks terve päev. Selgeks sai õpitud ka lõpulaulu „Mulgimaa“ toetav liikumine. Päev oli soe ja päikseline ning tuju kõigil tantsijatel rõõmus. Peol olid meie etteasted seatud kava viimasesse kolmandikku – tantsisime „Sangaste Jussi armulugu“ ja „Mulgi polkat“ ning oligi juba aeg ühise „Mulgimaa“ ja „Hümni“ käes. Pidu oli vahva ja läks igati korda.

Juba järgmisel päeval ehk 10. juunil pakkusime tantsuilu Viljandi Hansapäevadel, kus esinesime oma kuuetantsulise kavaga Johan Laidoneri platsil. Esineda oli tõeline nauding, kuna publik elas meie tantsudele aktiivselt kaasa.

Rõhutamaks jaanipidusid kui rahvuslikkusega seotud püha oli meid 22. juunil kutsutud esinema Puiatu Haridusseltsi korraldatud jaaniõhtule Tünnimäel ning 23. juunil Rahetsema külaplatsile. Vastuvõtt oli mõlemal jaanitulel sõbralik ja soe ning andsime esinedes endist parima.  Aitäh kutsujatele!

Juulikuu viimasel nädalal lihvisime mitmel korral veel oma tantsukava, et 29. juulil alustada bussireisi Austriasse Villachi linnas toimuvale festivalile. Tegemist on Austria suurima ja pikaajalisema rahvakultuurifestivaliga Villachi Kirchtag, mida peetakse igal aastal ja seda juba alates 1936. aastast. Selle aastal oli 69. festival, mis kestis 29. juulist kuni 5. augustini ehk terve nädala. Meie osalesime kahel viimasel päeval ning rongkäigus, millest võttis osa ca 4000 inimest. Peamiselt olid osalejateks austerlased ise, aga kutsutud olid ka lähemad naabrid sloveenlased ja itaallased ning väliskülalistest sakslased ning eestlased. Tänavatel oli palju pealtvaatajaid ja rongkäiku tervitati väga elavalt. Eriline oli see rongkäik sellepoolest, et „pea“ kohtus „sabaga“ ehk  raudteejaama juures pööras rongkäigu algus otsa ümber ning kõndis ülejäänud rongkäigule vastu, et osalejatel endilgi oleks võimalik kõiki rongkäigulisi näha ja tervitada. Villach on ca 58 tuhande  elanikuga imeilus linn Drau jõe kaldal. Terve vanalinn oli üks suur festivaliplats – kõikjal kaunistused, telgid, pikad lauad ja toolid, esinemislavad ning elav muusika ja tohutult rõõmsaid rahvariietes inimesi. Valdav enamus osalejatest ning pealtvaatajatest olid austria rahvariietes – alates beebidest kuni eakateni, mehed uhketes nahkpükstes ning naised rahvuslikes kleitides.  Esinemised olid meil Raekoja platsil, kus andsime kaks kontserti koos Saarepeedi valla naisrühma-ga „Udusõlg“ ning osalesime suurel Eesti, Austria ja Saksa gruppide galakaval. Publik elas meie esinemistele väga aktiivselt kaasa ning austerlastele meeldis meie tempokas tantsimine, kuulsime vaatajatelt kiidusõnu. Eriliselt pälvisid ilmetlust ka meie rahvariided. Festival lõppes laupäeval suure saluudiga ning pühapäeva hommikul asusime võimsate emotsioonidega laetult koduteele. Kuna reis oli kodust piisavalt kaugele, siis ei piirdunud me üksnes festivalil osalemisega, vaid külastasime ka teele jäävaid linnu ja vaatamisväärsusi. Poolas käisime Warssavis ja  Wieliczka soolakaevanduses; Sloveenias Postojna koobastes, Ljubljanas ja Bledis (imeilus väike kuurortlinn alpijärvega mägede vahel) ja Austrias tõusime gondlitega 1911 meetri kõrgusele Gerlitzeni mäetippu, millelt avanevad vaated võtsid lausa hingest kinni ning külastasime muidugi ka imekaunist Viini.                   Reis oli elamusterohke!  Suured tänud meie juhendajale Vaike Rajastele, klaverisaatjale Maire Rahnelile, Eesti Europeade Komitee juhatuse liikmele Valdo Rebasele ning loomulikult kõigile reisikaaslastele!

Tegusa suve lõpetuseks on meid palutud esinema 25. augustil toimuvale Pärsti Valla külade päevale ja siis juba septembris alustame uue repertuaari omandamisega.